Yesterday, a wizard entered New York with a case. A case full of magical creatures. And unfortunately, some have escaped.

jag har varit på bio! att gå på bio var förut nästan vardag för mig, eftersom att jag jobbade på en biograf. nu är det mest ett nöje varannan månad eller så. i onsdags gick jag med mikaela och såg fantastic beasts and where to find them, som vi bestämt att se ända sen nyheten om filmen kom ut.
 
 
filmen är baserad på boken med samma namn, skriven av j.k. rowling (såklart) under namnet newt scamander. boken ingår i undervisningen på hogwarts, och är därför ingen skönlitterär bok.
 
 
i filmen får en följa när den brittiske trollkarlen newt scamander  reser till new york under 20-talet. med sig har han endast sin resväska, som är fylld med magiska varelser som är utrotningshotande eller på olika sätt utsatta eller skadade.
 
 
väl i new york smiter några av varelserna från hans väska, och det blir genast krångligt då det redan är krisigt med trollkarlarnas hemliga existens i new york. newt träffar några personer och tillsammans försöker de samla in varelserna igen.
 
 
 
 
jag tyckte att den var jättebra. jag är inte en av dem som tycker att det borde komma mer om harry potter, det tror jag bara skulle sänka nivån på det. istället tycker jag att det är hur bra som helst att vi får mer om samma värld även om en saknar harry och gänget. jag tror att många som läst hp-böckerna också uppskattade hur många paralleller som faktiskt drogs till dem, även om de inte var stora.
 
jag saknade dock lite känslan som jag får av harry potter-filmerna. det är ju klart att det är en helt annan film, men just det där som är spännande med magi fanns inte. i slutet var den lite för utdragen och rätt överdriven för min del. men överlag tyckte jag verkligen om den.
2 kommentarer
Mikaela

Åh håller med dig om allt! Tycker mkt om den, mer än vad jag trodde att jag skulle göra typ. Saknade dock också känslan en får av harry. Det är ju inte Harry men hade typ tänk att det skulle ge liknande känsla. Aja. Mkt bra ändå.

Mikaela

Åh håller med dig om allt! Tycker mkt om den, mer än vad jag trodde att jag skulle göra typ. Saknade dock också känslan en får av harry. Det är ju inte Harry men hade typ tänk att det skulle ge liknande känsla. Aja. Mkt bra ändå.