temple of literature – vietnam del tre

Jag hade egentligen inte så bra koll på vietnam innan vi åkte. Nu i efterhand är det en av de häftigaste resor jag varit på, men när jag åkte hängde jag mest på Marcus och hans kompisar som bestämt sedan länge att de skulle åka. Hoppas att de inte ångrade att de lät mig åka med. En dag besökte vi ett väldigt fint och gammalt (byggdes 1058 e.kr.) universitetsområde med tillhörande tempel och trädgård.

temple of literature
 
 
temple of literature
 
 
temple of literature
 
 
temple of literature
 
 
temple of literature
 
 
temple of literature
 
 
temple of literature
 
 
temple of literature
 
 
temple of literature
 
 
temple of literature
 
inne i templen fanns olika statyer med gåvor framför sig, till exempel blommor och pengar. rökelse stod överallt. folk bad och jag minns att jag kände mig lite som en inkräktare, en oinbjuden åskådare.
 
temple of literature
 
 
hanoi
 
När vi kände oss klara i trädgården gick vi iväg för att leta efter något att äta. Vi gick förbi flera tveksamma matställen men bestämde oss till slut för att bara ta ett och hoppas på det bästa. Vi fick sätta oss vid ett lågt metallbord på små blåa plaststolar, ovanför oss snurrade en gammal fläkt.
 
  Vi fick inga menyer så vi fick fråga oss fram för
att få någon mat. Engelskan var knapp hos han vi
beställde från, men allt gick bra. Inga turister satt där,
bara lokalbefolkning som drack öl och tittade på oss i
ögonvrån. William köpte en öl och den kostade bara
9000."
 
På eftermiddagen gick vi till Ho Chi Minh-museet och -mausoleet. Ho Chi Minh var alltså Vietnams president under Vietnamkriget, han har en stad uppkallad efter sig i södra Vietnam som tidigare hette Saigon (tänker endast på Lana). Dagens historia avklarad. Han hade i alla fall en jättestor staty av sig själv och ett stort tempel, som såg väldigt grekiskt ut, där hans kropp ligger för allmän beskådning. Det var dock inte öppet när vi var där, tror ändå att jag känner mer lättnad än sorg över detta.
 
vietnam 2016
1 kommentar
Mikaela

Alltså wow vill också hit :(

Svar: visst vill man :(
Jasmine Andersson