en taxiresa & den första måltiden – vietnam del ett

vietnam, augusti/september ✧ 2016

vi satte oss på ett plan med ungefär fem miljoner dong var med oss som resepengar. vi mellanlandade i dubai och burma, och till frukost innan vi landade fick vi nudlar. redan innan vi landade i vietnams huvudstad hanoi var så många saker annorlunda från det gamla vanliga i sverige.

i hanoi fick vi fylla i en hälsodeklaration som sedan blev godkänd med en stor röd stämpel. vi fick stå i kö och när vi kom fram tittade de noga i våra pass, och för första gången blev mitt stämplat. det kändes lite som att jag uppnått något slags mål i livet. när vi kom ut var det molnigt men aldrig har jag känt så varm och kvav luft innan.

taxi from airport

vi tog en taxi till hotellet, bara det var en upplevelse.
bilar och mopeder for hit och dit utan att blinka. alla tutade
konstant och att hålla sig på säkert avstånd fanns inte.
människor och cyklister korsade vägen utan att se sig för.
höga, smala, slitna hus kantade vägarna, och en bit bort
stod ofärdiga skyskrapor."

taxi from airport

first night in hanoi

när vi kommit fram till hotellet duschade vi av oss och vilade lite innan det var dags att samlas för att gå ut och äta middag. mängden intryck som slog emot oss var ganska svår att hantera. familjer och vänner satt på små, färgglada plaststolar och åt middag ihop. kablar hängde i stora klungor längs husväggarna och kors och tvärs över gatorna. människor gick över vägarna hur som helst, vi såg en kvinna som gick rätt igenom en korsning utan att se sig för.

vi köpte vatten för en krona och flottigt, friterat bröd från två tjejer som satt på gatan. efter att ha följt kartan, som vi fått från hotellet, en stund kom vi fram till hoan kiem lake. pokémonspelande ungdomar satt i klungor runt sjön och ute i vattnet låg en liten ö med ett tempel på.

runtom sjön satt människor och sålde vatten, ballonger och tillagad frukt. vi tog ett varv och på andra sidan dansades det pardans till abbas lay all your love on me. när vi skulle äta valde vi ett ställe några våningar upp med utsikt över sjön i höjd med toppen av ett träd. vi beställde in olika juicer och sedan en mix av det vi såg i menyn. bland annat fick vi in friterade vårrullar, vietnamesiska färska vårrullar, nudelsoppor, friterad kyckling och stirfried noodles med grönsaker.

first dinner in hanoi

samtidigt som vi åt vår första måltid i vietnam samlades en stor grupp människor i en rondell nedanför balkongen vi satt på. det var nämligen två personer som klätt ut sig till en lång drake, och de gjorde olika konster. bilarna som skulle förbi kom inte fram och det blev lite kaos, men ingen verkade bry sig och flyttade inte heller på sig.

när vi gick hem stängde folk sin små butiker genom att sopa bort löv och kasta vatten på gatan framför. vi fastnade i en turistfälla där wille fick en bambustång med två korgar hängandes i vardera ände på axeln, och en rishatt på huvudet. sedan ville ju såklart kvinnan ha betalt och vi avslutade dagen med att köpa överdrivet dyr guava.