fyra timmar buss och tvåtusen öar – vietnam del fyra

Hej ni. För några dagar sedan fick jag upp ett så sjukt levande minne, där allt är inkluderat. Varm, fuktig luft. Doften av nyfallet regn. Utsikten från ett smutsigt hotellfönster. Känslan av att aldrig få tillräckligt av fläktande vindar. Det är svårt att beskriva i efterhand, men jag låg i min säng och minnet kom till mig, och då slog det mig – jag har inte berättat klart om när jag var i Vietnam. Det har gått mer än ett halvår sedan jag var på andra sidan jorden. Det känns som så himla längesen, och jag är väldigt glad för min resedagbok så att jag kan läsa tillbaka. Tyvärr skrev jag bara om 7 av 12 dagar. Sluta aldrig skriva om era resor hörni. Lyssna på mig.
 
Nu tänkte jag visa och berätta om när vi åkte till en av de sjukaste platserna jag sett i hela mitt liv, Halong Bay. En plats i norra Vietnam med öar som går i 90 grader rätt upp ur vattnet. Nu slutar jag babbla och så tittar vi.
 
bus trip to halong bay
 
Vi hade beställt väckning utav receptionen den morgonen vi skulle iväg, eftersom att vi skulle bli upphämtade med buss klockan 8. Guiden hoppade ur bussen i farten och lät oss ta plats. Vi åkte på Hanoi's stökiga gator och hämtade upp andra turister som skulle med. Sedan började vi åka norrut.
 
bus trip to halong bay
 
 I takt med att tiden gick förändrades naturen.
Vi åkte förbi stora fält med risodlingar och människor
med rishattar som arbetade. Kossor och bufflar gick fritt
längs vägarna. Senare kom höga, skogiga berg
och mängder av bananträd."
 
 
bus trip to halong bay
 
Vi tog en paus på vägen där vi köpte glass och försökte överleva i skuggan. En tysk bjöd oss på Dragon Eye Fruit, med vitt fruktkött och en stor, svart kärna, och Cherimoya, som typ såg ut som en konärtskocka.
 
harbour
 
 
harbour
 
Vi kom fram till vattnet och på avstånd låg en stad med skyskrapor och vägen kantades av palmer. Här är vår gulliga båt som vi åkte med.
 
harbour
 
 
lunch at the boat
 
Den här båtturen var konstig på många sätt. Vi valde en ganska billig båt, och det kändes liksom mer spartanskt. Men samtidigt också väldigt genuint. Till lunch på båten fick vi bland annat ostron (nu har jag smakat det, och behöver aldrig göra det igen tack), musslor och räkor. Min favoritkombination i Vietnam kommer dock alltid vara ris + soja. Det går liksom inte att göra fel.
 
lunch at the boat
 
 
halong bay
 
 Efter lunchen gick vi ut på däck, för vi hade kommit ut till själva målet. Och nu tar vi en stund och bara tittar på dessa bilder och undrar hur en sån plats faktiskt kan existera:
 
halong bay
 
 
halong bay
 
 
halong bay
 
 
halong bay
 
 
halong bay
 
 
halong bay
 
 
halong bay
 
 
halong bay
 
 
halong bay
 
 
halong bay
 
När vi var på båten gjorde vi en del små utflykter, så som att besöka en grotta och paddla kajak i solnedgången (väldigt fint men kramp i armarna). Men det får ni se en annan gång. Kram.
vietnam 2016
3 kommentarer
Nora Bååth

Otroligt fina bilder!

Svar: Tack! <3
Jasmine Andersson

Emilia

Svar: Ja men verkligen, bland det vackraste jag har sett i hela mitt liv! Dina bilder är FANTASTISKA!

Svar: Men verkligen! Och tack!!!
Jasmine Andersson

Mikaela

MEN alltså såååå fint!!! måste ju dit