ett besök i girona

girona, spain, with marcus
 
när m kom hit hade jag en överraskning åt honom. jag hade haft den i typ tre-fyra veckor innan han ens hade kommit hit, och jag hade kämpat med att hålla den hemlig. men under helgen han var här satte satte jag oss på ett tåg och åkte förbi höga berg och små spanska byar.
 
girona, spain, with marcus
 
efter en timme och fyrtio minuter klev vi av i girona, som ligger norr om barcelona. det var därmed lite kallare, kändes väldigt mycket som svensk höst helt plötsligt. vi gick över en bro och in bland gamla pastelliga hus.
 
girona, spain, with marcus
 
han frågade hela tiden vart vi skulle och hade så himla bra gissningar och jag har så svårt att hålla mun när någon gissar rätt eller nära så jag gick mest och sa "mhm" eller "okej" som svar. 
 
girona, spain, with marcus
 
emellanåt så fotade vi ju såklart. kullersten och smala gränder är ju vykortsmaterial.
 
girona, spain, with marcus
girona, spain, with marcus
 
när vi kom fram till vårt mål så hade han nog ungefär listat ut det, men när han såg katedralen så kunde han ändå inte koppla. just den här katedralen är med mycket i game of thrones senaste säsong, och eftersom att han gillar både got och kyrkor kände jag att det var en bra idé.
 
girona, spain, with marcus
 
det verkade han också tycka. <3
 
girona, spain, with marcus
 
vi gick in och kollade lite, så som en ju gör med kyrkor.
 
girona, spain, with marcus
 
det var väldigt mörkt, tomt och tyst där inne. jag läste också att den har världens bredaste ribbvalv. ändå cool grej.
 
girona, spain, with marcus
girona, spain, with marcus
girona, spain, with marcus
 
vi gick runt lite på de andra delarna av kyrkans område, vi hade ju ändå betalat för det så varför inte. men det fanns inte så himla mycket mer att se så vi gick därifrån.
 
girona, spain, with marcus
 
när vi kom ut igen var det sånt där mysigt solljus och jag kände bara att medelhavsstäder + pastell = sant. tänkte specifikt tillbaka på den här bilden jag tog i italien 2012.
 
girona, spain, with marcus
 
vi gick vidare och försökte hitta de andra ställena där de spelat in got men jag hade gjort ett dåligt jobb när det gällde bakgrundsinfo så vi hittade aldrig dit. :-(
 
girona, spain, with marcus
 
däremot insåg vi att våra biljetter till katedralen gällde även i den här kyrkan så vi gick in här också.
 
girona, spain, with marcus
 
det var ju himla fint där inne också såklart.
 
girona, spain, with marcus
girona, spain, with marcus
 
sedan gick vi bara planlöst runt på stan och letade efter typ ett fik eller nåt ställe att äta en lätt lunch på. det slutade med någon typ av hamburgare på ett tyskt ställe. vi såg lite street art under en bro.
 
girona, spain, with marcus
 
jag gillar ju den här typen av streetart väldigt mycket så jag var tvungen att fota.
 girona, spain, with marcus
 
såg även succulenter som hängde i klasar från en balkong. är bara kär i alla succulenter.
 
sushi
 
när vi kom hem så kollade vi upp sushiställen i närheten. vi beställde fyra sushimenyer för 230kr typ, det tyckte vi var bra. sen förtärde vi dessa framför senaste avsnittet game of thrones i vår hotellsäng.
1 kommentar
Mikaela

Åh vilken fin stad!!! Mysigt liten utflykt tycker jag det verkar som!!!

Svar: det var det!!
Jasmine Andersson