tågluffen: CINQUE TERRE - del I

Vill du börja från början av tågluffen? Klicka här.

Vår plan var att åka till Genova och övernatta där, för att sedan åka vidare mot nästa mål: Cinque Terre. Så när tiden rörde sig mot sen eftermiddag tog vi ett tåg mot den italienska gränsen.

Vi skulle byta tåg i Ventimiglia, och vi försökte återigen komma på ett snabbtåg men tredje gången gillt funkade det inte. Så vi satt på tågstationen ett tag och planerade resväg. På kartan ovan kan ni se hur vi dittills hade åkt.

Vi åkte med det näst svettigaste (det kommer ett värre) tåget mot Milano och hoppade av i G. Pegli. Det var dött där, så det kändes rätt ovärt.

Men vi åt den här pizzan som är den godaste pizzan jag ätit i hela mitt liv, TIPSTIPS om ni skulle passera denna ödsliga plats någon gång i framtiden.

Det här gick ju bara inte, så vi hoppade på det sista tåget som gick från denna station som gick mot ett ställe som heter La Specia, som i alla fall låg i rätt riktning. När vi kom fram runt halv ett på natten vandrade vi omkring ett tag, trötta och varma. Vi hittade ett asdyrt hotell som bara hade dubbelrum men mannen bakom disken (som såg ut som John Green?!) hjälpe oss hitta ett billigare hotell. Evigt tacksam till dig, Farbror Specia.

Hotellfrukost!

Dagen efter kom vi äntligen fram till Cingue terre och den lilla byn Monterosso. Vi gick in på en informationskiosk och frågade om billigt boende och han sa "Apartamento" och ringde upp en gammal man som tio minuter senare kommer på en gammal cykel och hämtar upp oss. Direkt när vi lagt av oss våra saker i lägenheten bytte vi om och gick ner till stranden och tog ett dopp innan solen hann försvinna bakom bergen.

Efter doppet gick vi hem igen och duschade av oss saltvattnet för att sedan gå ner och upptäcka lite samt köpa ingredienser till kvällens middag.

Det var ju bara SÅ pastelligt och drömmigt där!! Precis påväg att bli väldigt turistigt, vi hörde mycket svenska när vi var där.

Vi kokade pasta och hackade sallad.

Balkonghäng.

Lite utsikt från lägenheten.

Becca gillar utsikten (alltså kolla Mikaela som langar värsta peddoblicken).

Mycket entusiasm.

Vi hade äntligen tvättmaskin!! <3RENA KLÄDER<3. Men alla mina strumpor försvann.

Sedan var maten klar.

Vi köpte nåt billigt vitt vin och hittade ingen korköppnade så vi tog mitt multiverktyg OBS gör ej detta hemma OBS. Nä men sen hittade vi en och ingen kom till skada.

SJUKT gott efter en massa snabbmat.

Efter middagen gick vi ut på byn (byn<3).

Johanna hittade en väska som hon sedan köpte.

"Peka så jag kan ta en bild!!" Inte alls stelt uppställt osv.

Vi letade efter wifi (som vanligt) och gick ner till vattnet där typ halva byn hade samlats, så vi stannade för självklart ville vi veta vad som hände.

"Jag fotade fotostunden!!!" < finns på film, och efter att jag sagt det upprepar alla andra det femtioelva gånger och sådär håller vi på under hela luffen med olika ord. Gulliga.

Det hände typ aldrig något så vi höll på med sånt här istället.

Johanna var fotomodellig som alltid.

Till slut tändes en stor brasa mitt på stranden!

Det visade sig att det var midsommar (typ).

Vi fortsatte leta efter wifi men gav upp, och istället gick vi och drack dyra smoothies.

Helt värt. Här kan du läsa om dag två.