min tågluffguide - del I

Jag tänkte försöka mig på att göra en sån här liten guide, eftersom att jag inte hittade så många (bra) såna innan vi åkte iväg. Det kändes bra att kunna läsa lite tips innan, så detta inlägg kommer vara fyllt av tips som jag själv önskat att jag hittat. Obs, den är rätt lång eftersom att vi var på så många ställen. Först lite praktiska detaljer:
 
◇ Jag åkte med fyra tjejkompisar (Mikaela, Rebecca, Johanna och Isabella), så vi var fem stycken. Tre av dem hade jag inte umgåtts så mycket med innan så jag trodde att det skulle bli jobbigt att vara så nära inpå varandra helt plötsligt, men det funkade jättebra! Minus med att vara fem personer är att det blir många åsikter och önskemål, dock funkade det för det mesta rätt bra eftersom att vi satt upp regler innan vi åkte om hur vi skulle bestämma saker. Ett plus är att vi kunde dela upp oss om vi ville olika saker.
 
Tågsällskap.
 
◇ Vi köpte det köttigaste interrail-kortet som finns, dvs en månads fritt åkande i hela Europa. Det kostade nästan 4000kr (2014). Vi ville vara borta så länge som möjligt, så vi tog i rätt rejält. Men jag tycker att det var värt det, eftersom att vi kunde se så många olika ställen tack vare det. Kommer lätt tågluffa igen, och då kanske jag väljer ett annat slags kort. Kortet köper du på www.interrail.se, där du också hittar information om vilka länder som ingår etc.
 
◇ Jag hade med mig 15000kr, och vi skulle vara borta i 30 dagar - så vår budget var 500kr om dagen med exakt allt inräknat (boende, mat&dryck, aktiviteter). I mitten av juni fick jag en liten lön som jag tänkt ha resten av sommaren, men den blev också använd eftersom att min säkerhetsväska blev snodd (ca 2000 i kontanter där i plus kontokort, pass osv), så jag behövde skaffa ett provisoriskt pass som kostade 1700kr. Det sög. Vi prioriterade även bra boende så i början av resan bodde vi för ungefär 250-300kr/natt. Det finns mycket billigare om man har tålamod och orkar kolla efter, men vi tog i princip första bästa. Observera att alla priser för boende jag nämner nedan är per person per natt.
 

 
A M S T E R D A M ,  H O L L A N D
 
Boende: Hostel Slotania (Slotermeerlaan 133). Trevlig personal, receptionen är öppen dygnet runt, ingår sängkläder och wifi. Vi blev uppdelade i två rum första natten, och i alla rum vi bodde i fanns stålsängar. Det var väldigt fräscht. Rekommenderas!
 
 
Område: Vi kallade vårt område för Skärholmen, det bara kändes som det. Mitt emot hostellet låg ett stort köpcentrum med billiga mataffärer, det var nice att bara dra ner dit och köpa billig frukost på morgonen. Det finns också en del billiga matställen runt omkring, vi gillade speciellt ett ställe precis nedanför som sålde jättegoda wraps för 30kr.
 
Kollektivtrafik: Vi åkte både buss och spårvagn in till de mer centrala delarna av Amsterdam, det tog ungefär 25 minuter vilket inte är så farligt. En resa kostade ca 30kr, och ett 24-timmarspass kostade ca 70kr. Det sitter kontrollanter på spårvagnarna hela tiden så det är inte det lättaste om en vill planka liksom.
 
I väntan på en spårvagn.
 
Att göra: Vi gick mest runt i Amsterdam och tittade på husen och på kanalerna, rekommenderar verkligen att göra det för det finns så sjukt mycket fint att se. Det är verkligen en speciell stad med alla små broar, cyklister, pilträd och den ständiga doften av weed. Det var rätt skön stämning också i och med fotbolls-VM som förföljde oss under hela luffen. En dag åt vi wok i Vondelpark som var jättegosig med en massa dammar och pilträd. Vi besökte även Red Light District vilket alla borde göra, det var så himla konstigt där. Som att gå i en film, helt overkligt. Vi gick dit både på dagen och på kvällen, och även fast det var en onsdag var det fullt med människor där.
Vi kom dock inte på något annat att göra än att knarka och köpa sex, och det ville vi inte göra. Vi hängde på en bar en kväll och tittade på lite fotboll och körde ölspel. Man blir rätt trött efter att ha gått runt en hel dag så det var typ max det vi orkade med haha.
 
 
 

 
P A R I S ,  F R A N K R I K E
 
Boende: Hotel Le Mediterraneen (93 Rue de Charenton). Vi hade förbokat det här hotellet och det är vårt dyraste under resan, nästan 400kr/natt. Såhär i efterhand ångrar jag det verkligen, vi hade kunnat spara så sjukt mycket på att bo i nån billig sovsal. Hotellet var lite småsunkigt och vi hade blivit lovade wifi men varje gång vi frågade så sa de "no wifi, come back later", vilket var lite störigt. Vi ville gärna boka boende på nästa ställe och vi hittade nästan inga matställen med wifi heller. I övrigt så var vårt rum helt okej, kändes dock som att sängarna skulle ramla ihop när som helst. 
 
Hotellrummet i Paris, ett plus för fina fönster!
 
Område: Utanför var det skrikigt mest hela tiden och bilarna åkte helt galet och tutade på varandra. Vi hade fin utsikt dock, och det var inte allt för långt bort från omvärlden. Vi bodde 10 minuter från Bastille och vi hängde mer där än runt där vi bodde.
 
Utsikten i Paris.
 
Kollektivtrafik: Eftersom att Paris är så himla stort är metron helt störd. Vi gick ganska mycket, men köpte ändå heldagskort (ca 130kr, men räcker bara till midnatt) att åka till och från hotellet med.
 
 
Att göra: I Paris gjorde vi mest turistiga saker, som att se Eiffeltornet, Champs-Élysée, Notre dame, Louvren och Pont des Arts. Vi var helt utmattade efter det haha. Enda gången vi gick ut var på midsommar, vi förade lite på en bar i Bastille i väntan på att vi skulle möta upp Bellas kompis, där vi åt lax och potatis och massa gott. Jag mådde dock dåligt och gick hem tidigare men de andra gick ut efteråt.
 

 
N I C E ,  F R A N K R I K E
 
Boende: Hotel & Hostel Le Harold's (28 Rue D'Angleterre). Vi stannade ju inte här så länge men det var en gullig tant som tog emot oss, och nästa dag fick vi lämna vår packning i ett låst rum. Det var stålsängar i sovrummet, en liten balkong med utsikt över en livlig gata, samt att det ingick sängkläder och wifi. Vi hade förväntat oss att det skulle kosta en förmögenhet att bo i Nice, eller att vi skulle få bo på gatan. Men vi fick allt detta inom tjugo minuter för 250kr.
 
På tåget mot Nice.
 
Område: Tågstationen låg runt hörnet, samt en liten matbutik. Sjukt mycket matställen precis nedanför, även McDonald's och H&M om en behöver sånt. Längre ner mot rivieran fanns dyra märkesbutiker och turistshopar.
 
Rivieran.
 
Att göra: Vi hann knappt göra någonting förutom att gå en bit längs rivieran, ta nåt att dricka + glass på en uteservering vid havet och ta lite bilder. Skulle kunna tänka mig att åka tillbaka dit för att se lite mer, för staden verkade väldigt fin och gammal.
 
Utsikten från hotellet i Nice.
 

 
C I N Q U E  T E R R E / M O N T E R O S S O ,  I T A L I E N
 
Boende: Vi bodde i en lägenhet som hyrdes ut av ett gammalt par, för 30€/natt. Det är bara att gå och fråga på ett informations/turistställe så kan de hjälpa er hitta en sån, för så gjorde vi hehe. Det var fett värt också för plötsligt hade vi kök och tvättmaskin, sån sjuk lyx för en som gått i samma strumpor ett tag. Dock försvann 4 par för mig i Paris eller nåt, så hade bara tre kvar att tvätta. Dessutom försvann ett par när vi tvättade också. Fattar inget?! Rena strumpor är i allafall något vi uppskattat under denna resa.
 
Stranden i "Old town" i Monterosso.
 
Område: Vi bodde nästan längst upp i Monterosso, närmast bergen och utan utsikt över havet. Hela byn, som var liten, hade sån himla mysig stämning. Det var jättefint med en massa uteserveringar och caféer överallt. Det fanns faktiskt väldigt många svenska turister där, så jag kan tänka mig att det börjar bli en populär semesterort.
 
Kollektivtrafik: Eftersom att det var en liten by fanns ju såklart inga bussar, heller inga bilar (vi såg dock världens minsta brandbil!!!). En dag hade vi upptäckardag och åkte till två av de andra byarna i Cinque Terre, då tog vi deras version av typ pendeltåg dit. På dem funkar interrail, så det var nice.
 
Monterossos andra strand.
 
Att göra: Sola och bada! Vågorna var himla vilda där dock, jag hamnade under ytan och skrapade upp ena höften. Har inga skills med vågor. Vi hade en liten semestertid här och framåt, vi hängde på café, gick runt i byn och tittade i turistshopar och andra butiker, lagade pasta med massa sallad, osv. Inget speciellt. Det var en dag då de tydligen firade midsommar. De samlade en massa skräp och grenar på stranden, som de senare på kvällen tände på och hela Monterosso var där och tittade. Senare på kvällen sköts det upp raketer från alla byarna, det var lite häftigt. Mysigt också att, som jag nämnde, åka till de andra byarna. Överflöd av pastelliga hus!
 
Riomaggiore.
 

 
V E N E D I G ,  I T A L I E N
 
Boende: Albergo al Gobbo (Cannaregio 312). Vi kom fram sent till Venedig och ville bara hitta någonstans att lägga våra väskor så vi kunde äta och sova. Det var en del strul med hotell och irritation över att behöva bära på ryggsäcken ännu lite till, men till slut kommer vi fram till al Gobbo. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det här stället, men jag skulle nog inte rekommendera det, i alla fall inte till tjejer. Speciellt inte ensamma tjejer. Alessandro, receptionist/chef/ägare, var rätt närgången och vi var ändå fem tjejer tillsammans. Han uppehöll oss hela tiden och lät oss inte gå. Men samtidigt som han var konstig var han väldigt snäll och frågade vi om behövde mer vatten för resan eller om han kunde hjälpa med något. Vi bestämde oss för att inte googla stället (vi ville inte veta något om det), men nu i efterhand har jag gjort det och i nästan alla recensioner står det att tjejer inte ska åka dit pga honom, för att han har försökt kyssa dem osv. Obehagligt.
 
 
Område: Hotellet ligger max 10 minuter från tågstationen vilket passade oss väldigt bra. Vi kom inte nära någon av de kända platserna i Venedig, bara den största kanalen. Vi hann inte det eftersom att vi bara var där en natt och några timmar. Precis utanför finns två restauranger, och en bit nedåt gatan finns en massa pizzerior.
 
 
Att göra: Vi gick runt lite och tittade på kanalerna, det är ju så himla fint i Venedig med de gamla husen mot det turkosa vattnet. De säljer mycket masker där så gå in i en butik som säljer det! Väldigt fint. Vi åkte även gondol, vilket kostade 80€ men vi delade det på fem så det blev 16€ var, ca 150kr. Värt det!
 

 
P U L A ,  K R O A T I E N
 
Boende: Riva hostel (Riva 2). Detta är nog det bästa boendet vi hade under hela resan! Rekommenderar verkligen. Personalen var sjukt vänliga och hjälpsamma (det var här jag tappade bort mina grejer, de hjälpte till med allt och ringde samtal och lät mig använda telefonen för samtal osv), gratis wifi, sängkläder, AC på rummen (vår var dock sönder.. men vi fick rätt snabbt en fläkt istället), många öppna ytor för alla på hostellet att hänga på tex en "takterass" med bar där öl/vin kostade 10kr och ett sällskapsrum med TV när det var fotboll och en dator. Väldigt bra hostel.
 
En bild som mycket väl beskriver våra tågresor.
 
Område: Riva hostel ligger precis vid vattnet, med gångavstånd till tusen restauranger, en stor shoppinggata, och en rad barer och klubbar. Nära till allt helt enkelt.
 
Skakig (och tyvärr min enda) bild av Colluseum i Pula.
 
Kollektivtrafik: Eftersom att Kroatien skulle vara en fortsättning på vår solsemester tog vi bussen till stranden tre dagar av fyra. Busstationen låg ungefär 10 minuter bort och det tog kanske 20 minuter att åka. Busschaufförerna kunde ingen engelska så vi fick visa lite med teckenspråk att vi ville ha fem biljetter. En dag sprang vi på fel buss och vi hann säga att det var fel till chauffören innan han ens lagt ner pengarna i kassan. Men han bara sa något konstigt och gav oss växel och biljetter och vi sa att vi inte skulle åka men han skakade bara på huvudet. På nästa buss försökte vi få chauffören att förstå att vi fårr fel biljetter men han förstod inte engelska så han knde inget göra, så vi fick köpa nya (dock bara fyra, han kanske förstod lite ändå). Det var jobbigt när jag skulle hitta min borttappade väska för ingen fattade vad jag sa när jag frågade.
 
 
Att göra: Hänga på hostellet - där träffade vi många nya människor, gå till Old city bar (billig öl, billiga drinkar, nice uteservering, här var vi två kvällar i rad), sola och bada, upptäcka staden som var mycket större än vi först trodde.
 

 
W I E N ,  Ö S T E R R I K E
 
Boende: Wombat hostel The Base (Grangasse 6). I Pula fick vi höra om Wombats, som tydligen skulle vara jättebra. Så vi kollade upp adressen till Wombat i Wien och gick dit. Det var dock fullt, men det fanns två till Wombats och de skickades oss till det minsta, The Base, där de hade ett 6-mannarum för en natt (vi fick stanna längre pga avbokning). Wombats var verkligen bra, skön atmosfär och mycket backpackers. Vi var dock inte där så mycket, en kväll hängde vi i baren och en annan spelade vi kort i matsalen.
 
Utsikten i Wien.
 
Område: Vi bodde nära en stor gata med mycket matställen, och längst bort på den gatan låg centralstationen så det var nära och bra när vi skulle åka igen. Vi hittade inte så mycket barer eller klubbar där, det var rätt dött faktiskt. Vi trodde att det skulle vara mer trots att vi var där mitt i veckan. I övrigt, nära till allt.
 
Kollektivtrafik: Man kan köpa två sorters biljetter i Wien, ett som blir giligt direkt, och ett som blir giltigt senare då man stoppar den i en maskin. Vi började med att köpa de som blev giltiga direkt men ganska snabbt insåg vi att det kommer inte en enda kontrollant någonstans, så vi köpte de som blir giltiga senare och gick runt med dem i två dagar. Om en kontrollant skulle komma är det bara att spela dum turist och säga att en ej förstod vad som skulle göras (valid later är faktiskt förvalt, så vad ska en göra liksom?!). Hur som helst rekommenderar jag att gå om ni inte ska allt för långa sträckor. Det är fint i Wien!
 
 
Att göra: Vi gjorde inte jättemycket i Wien som jag kan tipsa om. Första dagen sov vi bara eftersom att vi åkt stökiga nattåg med oväntade byten från Kroatien natten innan, annars åt vi typ. En dag åkte vi till Stephansplatz (tror jag det hette) och vi såg en katedral men det var inte målet haha. Vi köpte kläder också. En natt hamnade vi på Backpackers bar, vi hade frågat på Wombat vart vi skulle gå för att festa. Men vi hittade inte dit först, utan hamnade på en knäpp bar (bilden ovan) och när vi sen skulle hem råkade vi gå förbi Backpackers bar. Där fanns det många backpackers (obviously) och studenter från hela världen, det var lite kul. De spelade Abba där. Vi borde kollat upp uteställen innan vi åkte dit - tips.
 
Här hittar du del 2! < och där finns mer praktiska tips!
1 kommentar
lina

Hejdu! Letar runt efter just sådanna här guider just nu eftersom jag och min kille sticker ut om några dagar!!!(whiaa pepp) undrar bara angående att din väska föravann, hur gick det till? Är så jäkla rädd att något liknande ska hända oss så har du några bra säkerhetstips angående väskfarvaring? Superfin guide förövrgt. Blev yberpepppppp

Svar: Hej! Min säkerhetsväska hade jag alltid kring halsen och jag sov alltid med den runt halsen eller under kudden, men just när den försvann låg den i min mindre väska (typ handbagage). Ångrar så himla mycket!!! Tänkte att det var tungt att bära, så himla typiskt. Angånde säker väskförvaring får en ha lite sunt förnuft tror jag. Vi bodde bara i privata rum (alltså bara vi fem som åkte) och bara vi hade nyckeln. När vi stannade kvar i en stad över dagen men behövde checka ut frågade vi om vi fick lämna väskorna i receptionen eller i ett låst rum, funkade hur bra som helst! Hoppas ni får det bra och vad kul att du tyckte om min guide, kram!
jasmine