årets biobesök del 1.

Jag tänkte sammanställa alla min biobesök jag gjort i år, vilket var lättare sagt än gjort. Trots att jag vet att jag går mycket på bio trodde jag inte att det var SÅ mycket. Totalt har jag fått ihop 33 biobesök (!!!) vilket är typ helt knäppt. Men kul såklart! Eftersom att jag var borta juni-juli på tågluff och annat har jag gått på bio 10 av årets månader, och därmed 3,3 biobesök i månaden. Allra flest blev det i oktober, då jag gick på bio sex gånger totalt. Nä, nu kör vi igång. Del ett:
 
Anchorman 2
★☆☆☆☆
 
Årets första film blev en amerikansk komedi med Will Ferrell. Filmen börjar med att nyhetsankaret Ron Burgundy får sparken, medan hans fru istället blir befodrad. Han tvingar henne att välja mellan jobbet och deras äktenskap, men hon väljer jobbet och de gör slut. Resten av filmen handlar om att Ron får ett jobb på en nyhetskanal som ska sända dygnet runt, en typ av kanal som inte funnits innan, och han samlar ihop sitt gamla team igen.
 
Jag hade inte sett ettan innan (har fortfarande inte gjort... inte så intresserad) men jag försod ändå grejen. Nu är det ju snart ett år sedan jag såg den här filmen, men i år har jag varit SÅ kritisk till att alla filmer har män i exakt alla huvudroller så det var ungefär det enda jag tänkte på. Den hade några roliga stunder men annars var den mest sexistisk och till och med rasistisk några gånger.
 
Hobbit del 2
 
En bakisdag plöjde jag igenom Hobbit del 1 och några dagar senare blev det tvåan på bio. Den tredje och sista delen går just nu på bio, och filmerna handlar helt enkelt om hobbiten Bilbo och är baserade på J.R.R. Tolkiens bok från 30-talet (obs, jag googlade, är ej så kunnig). Genom filmen reser Bilbo tillsammans med Gandalf och några dvärgar till kungadömet Erebor, och så småningom möter de draken Smaug.
 
Hoppas inte att några fans läser detta för jag är obviously sämst på detta. Ja, googlade typ exakt här ovan. Fattade inte riktigt filmen, för jag är verkligen sååå ointresserad av detta. Det känns så himla overkligt allting (säger jag som älskar Harry Potter... men det känns verkligare eftersom att de är i London osv). Vet inte om jag orkar lägga två och en halv timme på den sista filmen, det får vi se. Om någon vill gå med mig är det bara att säga till!
 
The Wolf of Wall Street
 
Anledningen till att jag ville se denna var främst pga trailern, där Matthew McConaughey (svårt namn det där) nynnar samtidigt som han slår sin knytnäve mot bröstet. TYVÄRR missade jag 20 minuter av början och därmed den delen så det sög ju. Filmen är i övrigt baserad på Jordan Belforts självbiografi med samma namn, och Jordan spelas av Leonardo DiCaprio. Den handlar i prncip om att ha en massa pengar och bli girig efter mer.
 
Även här la jag mycket tid på att märka alla män. Minns att jag tänkte "det här är en film av män, för män, om män". Skulle inte direkt rekommendera den, det som är bra är scenen jag nämnde ovan och en annan när Leo försöker ta sig till sin bil men han är så hög att ja. Det är kul.
 
Frost
 
OKEJ, NU TILL EN BRA FILM. Taggade inför denna redan när jag började på SF och läste att den skulle komma. Så orimligt peppad. Hoppas att ni alla har sett den (?!). Den handlar i alla fall om två systrar, Anna och Elsa, som är prinsessor i staden där filmen utspelar sig. Elsa har magiska iskrafter, som de har väldigt roligt med, men en dag råkar Anna skadas. Deras föräldrar stänger då portarna till slottet och håller Elsa undan från omvärlden tills hon kan kontrollera sina krafter. Annas minnen från krafterna raderas och hon förstår inte varför hon inte längre får träffa sin syster och bästa vän.
 
Alltså jag älskar den här filmen sååå mycket, det kan vara en av årets bästa filmer. Är så glad att Disneyfolket tagit sig samman och åtgärdar alla prinsessfilmer där de faller för en prins och till varje pris måste bli ihop med honom. Det finns annan kärlek, så som systrar emellan. Den är så himla fin den här filmen.
 
The secret life of Walter Mitty

 
Walter Mitty är en riktig dagdrömmare som ofta försvinner in i andra små världar fyllda av storslagna äventyr, hjältedåd och romantik. Han jobbar på fotografiarkivet på en tidning som ska göras digital, och därför kommer det skäras ner på personal. När han förlorar bilden som chefen vill ha som omslagsbild på den sista tidningen inser han att hans jobb är hotat, och han ger sig ut på ett äventyr som övertäffar alla hans drömmar.
 
Jag såg den här filmen helt oförberett på en förhandvisning med jobbet. Blev positivt överraskad av alla vackra vyer över bland annat Grönland och Island, och över humorn och den röda tråden. Såg den en gång till sen eftersom att jag tyckte så mycket om den. Se denna!!
 
Lone Survivor
 
Råkade typ se denna, för det var den enda som gick en dag när jag slutade jobbet och hade tråkigt. En verklighetsbaserad action/thriller/krigsfilm om fyra Navy SEALs på ett hemligt uppdrag i Afghanistan. De hamnar i ett bakhåll och isoleras från hjälp, och möter en hel armé talibaner och kämpar för sina liv.
 
Man kan ju förstå lite vad som kommer hända (host, titeln), men jag tyckte att den var spännande. Det är definitivt inte min typ av film, brukar nästan aldrig se på krigs- eller actionfilmer, men denna var ändå helt okej.
 
The Other Woman
 
Dags för en till amerikansk komedi! Denna med Cameron Diaz, som upptäcker att hennes pojkvän är gift. Hon träffar och berättar för hans fru och strax därpå upptäcker de tillsammans ännu en kärleksaffär. De tre bestämmer sig för att tillsammans hämnas på honom.
 
Hade rätt höga förväntningar på den här, såg den ganska långt efter mina arbetskamrater och alla hade sagt att den var så himla grym osv. Men jag vet inte, den var väl kul och mycket girlpower men inte så mycket mer än så faktiskt.
 
Divergent
 
Beatrice bor i en värld där alla människor är uppdelade i fem falanger, och en gång om året måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. Valet för Beatrice blir svårt, då hon pendlar mellan att stanna hos sin familj eller välja att vara den hon innrest inne är. Hon förstår med tiden att hon kanske inte bara tillhör en falang, vilket kan vara farligt för både henne själv och hennes närmaste.
 
Gillar man Hungergames så gillar man även denna film. Ungdomar-som-tvingas-slåss-för-att-överleva-genren. Är inte värsta superfanet av Hungergames, så det blev ungefär samma här. Men jag gillade den mer än jag trodde att jag skulle göra.
 
The Grand Budapest Hotel
★★★★
 
Har ju redan skrivit om denna fina film men gör det igen nu. Filmen är en återberättelse om en återberättelse om Gustave H som är concierge på ett fint och välkänt hotell i Europa under mellankrigstiden. Hisspojken Zero Moustafa blir Gustave Hs närmste vän, och är den som hjälper honom när han blir oskyldigt anklagad för mord.
 
Gav först filmen fyra stjärnor men ändrade till fem nu. Den är väldigt speciell, och jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den. Vill ni se en film som är perfekt in i varenda detalj, har flera olika små historier i sig och är rolig på samma gång ska ni se denna!
 
Herr Peabody & Sherman
★★☆☆☆
 
Herr Peabody är en hund som är affärsman, upptäcktsresande, vetenskapsman, Nobelpristagare och geni. Han adopterar en pojke, Sherman, och tillsammans reser de fram och tillbaka genom tid och rum i Herr Peabodys tidsmaskin.
 
Den här filmen kändes som en tecknad vuxenfilm, typ. Såg den på svenska och tror inte att många barn förstod skämten (var ju typ jag, Ida och hennes pojkvän och resten barnfamiljer – inga barn skrattade), det var många svåra ordvitsar och skämt om historiska ögonblick. Man vet ju att alla ens barnfilmer har några såna, som man fattar nu på senare tid liksom. Men denna var ca endast såna.
1 kommentar
sheimson

Åh vad intressant inlägg! Tack för alla filmtips (; Måste verkligen se frost. Fattar inte heller grejen med The Hobbit btw, lol. SNARK!

Svar: Vad kul att det uppskattas!!
jasmine