ett ljus för dig

santa maria del mar, barcelona
 
jag gick in i santa maria del mar för andra gången med mikaela. det är en kyrka som ligger nära vattnet (därav namnet) och den är gratis att gå in i. tycker att det är så himla fint att så fort en går över tröskeln till en kyrka så ingår en i någon slags tyst överrenskommelse om att sänka rösten. när jag var där inne första gången, själv, så tittade jag ett tag på föräldrar som la fingret över munnen för att visa barnen att här inne är man tyst. samtal som upphörde så fort sällskap gick in i kyrkan. ett lågt mummel som studsade mellan kyrkans väggar.
 
santa maria del mar, barcelona
 
santa maria del mar, barcelona
 
det fanns tända ljus överallt och jag letade i min ficka och hittade en euro till att köpa ett litet ljus. veckan innan gick nämligen en av mina och mikaelas lärare bort efter en tids sjukdom. hon var en av de tre lärare som betytt allra mest för mig under grundskolan och gymnasietiden.
 
santa maria del mar, barcelona
 
vi hade henne i skoltidning och foto b men hon kändes mest som en mentor. jag har aldrig haft en lärare som trott så mycket på mig som hon gjorde. när hon pratade med mig så kändes det som att hon trodde att jag kan göra allt, att jag har förmågan att göra precis det jag drömmer om. hon gav oss utrymme att utvecklas och ansvar som ingen annan fick.
 
i december 2012 valde hon ut oss till att åka med på en resa till italien. jag vet fortfarande inte exakt vad vi skulle göra där, det var främst naturelever som åkte, så att hon valde oss blev en så himla stor grej. hon var även den första som köpte en tavla jag målat, den första som bekräftade mig som konstnär. hon var min mentor under mitt projektarbete i trean på gymnasiet, ett svajigt projekt som gick väldigt mycket upp och ner, och hon svarade alltid så utförligt och peppande på mail. hon gav mig alltid nya tankar och inspiration.
 
hon var alltid så glad och jag kommer aldrig glömma hur hon sa mitt namn med sh-ljud. frukostmötena med skoltidningen nere i matsalen, hennes entusiasm och tro på att nästa tidning skulle bli den bästa. sena eftermiddagar i datasalen och fika med redaktionen. 
jag kommer alltid att ångra att jag aldrig gav dig blommor.
men jag kommer att ge dem till dig en dag, monica.
 
santa maria del mar, barcelona
1 kommentar
Mikaela

åh så fint. bästa monica <3

Svar: saknar henne <3
Jasmine Andersson