bokklubben #2 – egenmäktigt förfarande.

I tisdags var det återigen bokklubbstisdag! Eftersom att jag valt månadens bok så var det även jag som fick bestämma var vi skulle ses. Helst hade jag velat sitta utomhus i försommarvärme och kvällssol men på grund av ledsen väderprognos fick det bli inomhus, hemma hos mig. Vi åt fajitas, lyssnade på Håkan och tittade på youtubeklipp. Lagom till efterrätten (gammaldags vaniljgräddglass med varma hallon, mumma) började vi diskutera boken, nämligen Egenmäktigt förfarande: en roman om kärlek av Lena Andersson.

Egenmäktigt förfarande handlar om Ester Nilsson, essäist och poet. En dag får hon en förfrågan att hålla ett föredrag om konstnären Hugo Rask, och efter föreläsningen möts de för första gången. Att säga att de går in i en relation är svårt att säga, eftersom att det är det som boken handlar om. Främst handlar den om att älska någon så högt och i gengäld inte få något tillbaka.
 
Den bjöd på många åsikter och intressanta diskussioner. O B S ! ! Kan vara lite spoilers här. För mig kändes den såSÅ repetetiv och jag kunde inte alls relatera till Esters beteende, fick känslan av att hon gång på gång förnedrade sig själv. Jag skulle aldrig göra så, men mitt i boken (s. 127 för att vara exakt) insåg jag att vi alla reagerar olika på ord. En enkel mening kan bli tolkad på ett helt annat sätt beroende på vem som säger den och hur mottagaren känner. Det är en sån enkel förklaring av det mesta kände jag. Så det höjde lite. Men annars, Ester – sluta vara så naiv och whinig, och Hugo – sluta vara en douche.
 
Jag gav den 3,5 och totalt fick den 3,4 poäng (alltså exakt samma som Ett liv för lite). Mikaela ska välja nästa bok (den verkar sååå spännande) och nästa gång vi ses är det juni, och förhoppningsvis fint väder!
 
bokklubben
0 kommentarer