bokklubben #1 – ett liv för lite.


Härmed fortsätter min apriltisdag!


Fortfarande i Gamla stan gick vi förbi det här lilla stället. Gamla trälådor, terracottakrukor och gröna växter överallt. Mitt på gatan. Hur fint som helst.


Ville inreda en balkong direkt kände jag.


Vi gick vidare mot söder, och asså kolla. Hur kan en inte tycka om Stockholm? Ser så himla mycket fram emot en Stockholmssommar med konserter, parkhäng och att upptäcka vår lilla huvudstad.


På söder mötte vi upp bokklubbsgänget för fika och bokprat. Vi skulle mötas på String men det var fullt och stängde 20, så vi gick till ett ställe som jag inte alls kände till, nämligen Gildas rum.

Det var supermysigt där. Sammetsfåtöljer, brokiga stolar och så inbjudande atmosfär. Skulle lätt kunna sitta där och diskutera life i en oändlighet. Men nu till boken!
 
Vi har alltså läst Ett liv för lite av Kristofer Ahlström. Det fick totalt 3,4 av 5 genomsnittliga bokklubbspoäng (jag gav den 3). Boken är en familjesaga, som pågår från 1950-talet till millennieskiftet, och den handlar främst om tvillingarna David och Caroline. Tycker att det står så fint på baksidan av boken, så tänker bara klistra in det här.
 
"Caroline och David växer upp på Södermalm, med ett särskilt band mellan sig. Syster och bror, två hjärtan som slår i takt, fyra öron som lyssnar. Tillsammans upptäcker de sin del av staden, skapar sig en värld långt från det som är svårt och obegripligt."
 
Jag tyckte att språket var otroligt fint. Det beskriver utan att överdriva, han tar fram specifika detaljer. Någonting som gjorde att var nöjd när jag stängde boken för sista gången var att alla trådar knyts ihop i slutet utan att det blir en så stor grej utav det. Förklaringen som en väntat på, bara passade perfekt. Den handlar om ansvar och om syskonskap. Om att vilja men inte kunna. Om psykisk ohälsa.
 
Det som drog ner betyget var att den kändes lite utdragen många gånger. Mittendelen definitivt, som att någonting upprepades gång på gång utan att egentligen göra historien tydligare eller bättre. Men en stark 3a, definitivt!
 
bokklubben
3 kommentarer
sheimson

ÄLSKAR gildas<333333333 ett av mina favoritfik.

Mikaela

Vilka härliga bilder :)

Svar: Tack så mycket :)
Jasmine Andersson

ISA

blir pånyttkär i sthlm av detta inlägg <3 har du långt hit?

Svar: Jag bor i Huddinge så det är väl en kvart ungefär. :)
Jasmine Andersson